El poema
homèric de la Ilíada reuneix tot un seguit de
material èpic sobre la guerra
de Troia al voltant d'un episodi concret: la funesta ira d'Aquil·les,
el principal heroi de l'exèrcit grec. Al novè any de la
guerra de Troia, Aquil·les, enfurismat perquè Agamèmnon
li ha pres l'esclava que era la seva part del botí, es retira del
combat i demana a la seva mare Tetis que influeixi en Zeus perquè
els aqueus -tal com són anomenats els grecs- siguin en endavant
derrotats pels troians. Així espera aconseguir que Agamèmnon
i els altres grecs li supliquin que torni a la lluita. Aquest pla es va
complint amb tant d'èxit que Agamèmnon li ofereix donar-li
l'esclava i, a més, una forta compensació. Tanmateix Aquil·les
no en té prou per deposar la seva còlera i els troians,
comandats pel valerós Hèctor, segueixen vencent fins a arribar
al campament i a les naus dels aqueus. Llavors Pàtrocle, el company
més estimat d'Aquil·les, no resisteix veure els sofriments
dels grecs i decideix combatre al seu costat. Aquil·les no solament
li ho permet sinó que fins i tot li deixa les seves pròpies
armes. Això fa creure un i altre bàndol que Aquil·les
ha tornat a la guerra i ajuda Pàtrocle a abatre molts enemics,
fins que s'enfronta amb Hèctor i mor a les seves mans (cant XVI).
Quan Aquil·les se n'assabenta, la seva còlera d'abans és
substituïda pel dolor i l'ànsia de venjança, malgrat
que Tetis li ha advertit que ell perirà tot seguit de la mort d'Hèctor.
Així i tot, Aquil·les accepta l'oferta de reconciliació
d'Agamèmnon i es llança de nou al combat amb l'objectiu
d'acabar amb Hèctor. Després de fer una gran matança
d'enemics, troba Hèctor, que en un primer moment fuig corrent al
voltant de Troia. Aquil·les el persegueix fins que l'altre li planta
cara. Finalment Hèctor mor d'un cop de la seva llança (cant
XXII), però Aquil·les no en té prou i arrossega diverses
vegades el cadàver de l'odiat enemic a l'entorn de Troia. A més
es nega a retornar el cos i no és sinó forçat pels
déus que el lliura al vell Príam, pare d'Hèctor i
rei de Troia, a canvi d'un fort rescat quan aquest va de nit al campament
aqueu. Allà ploren junts Aquil·les i Príam, solidaris
en la dissort humana. El poema s'acaba amb els funerals d'Hèctor.
El poeta fa que aquest episodi representi el total de la guerra per mitjà d'algunes escenes. Així, als primers cants, la presentació dels contingents grecs o el duel de Paris i Menelau per Hèlena, durant el qual, a més, Hèlena, des de les muralles, identifica a Príam diversos cabdills grecs, són fets que tindrien sentit a l'inici de la guerra i no al cap de nou anys de setge. Igualment, al cant XXII, la mort d'Hèctor, el principal defensor de Troia, simbolitza la caiguda de la ciutat.
El poeta fa que aquest episodi representi el total de la guerra per mitjà d'algunes escenes. Així, als primers cants, la presentació dels contingents grecs o el duel de Paris i Menelau per Hèlena, durant el qual, a més, Hèlena, des de les muralles, identifica a Príam diversos cabdills grecs, són fets que tindrien sentit a l'inici de la guerra i no al cap de nou anys de setge. Igualment, al cant XXII, la mort d'Hèctor, el principal defensor de Troia, simbolitza la caiguda de la ciutat.
El fet de centrar-se en la ira d'Aquil·les
dóna unitat al poema. Certament, que Aquil·les es retiri
del combat permet que les gestes d'altres herois grecs com Diomedes,
Àiax, Agamèmnon, Menelau o Odisseu quedin successivament
en primer pla. Però aquests diversos episodis resten lligats amb
l'acció principal i els uns amb els altres per mitjà de
la tècnica de la preparació i la predicció dels esdeveniments
posteriors. Així, per exemple, la derrota dels grecs s'anuncia
ja al primer cant, tot i que no es produeix fins al VIII.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada