17.4.17

MORFOLOGIA DELS CONTES (II)




EL CAS DEL LLIBRE "LES POMES D'OR"
A partir del treball de Propp he estudiat el meu darrer llibre "Les Pomes d'Or" i, sense saber com ha passat, em trob que el protagonista almenys reuneix  19 de les possibles. Tot això sense partir de cap intenció. Per la qual cosa, el llibre, com em va dir Xisco Rotger a l'entrevista que em va fer en el programa "Cotiledònia" d'Ona Mediterrània, és com una nova rondalla.
Aquestes són funcions que he trobat, amb un petit exemple (no us dic on es troben per mantenir l'interès de llegir-lo:



FUNCIONS DEL PERSONATGE PRINCIPAL DE “LES POMES D’OR”
1
ALLUNYAMENT: el nostre heroi s'allunya de la casa.
“En Tamik va arreplegar les coses que li havia donat la fetillera i, després d’acomiadar-se dels seus, va sortir del poblat en companyia dels seus amics.”
2
INFORMACIÓ: el nostre heroi rep informacions sobre l’enemic.
“Donaren algunes recomanacions a en Tamik sobre com arribar-hi i com sortir-ne, encara que cap dels presents no havia estat mai en aquell lloc misteriós.”
3
ENGANY: el nostre heroi enganya l’enemic.
“Aleshores en Tamik es va apropar a la porta del mur i es va treure el flabiol que li havia do-nat la fetillera. Emetia un so especial que sols sentien els cans i, quan l'escoltaren, s’apropa-ren a la porta tots encisats...”
4
MOMENT DE TRANSICIÓ: l'heroi prepara la partida. Rep instruccions.
“Sense cap dubte, ella era la més indicada per preparar l'estratègia perquè en Tamik en sortís viu de l'aventura.”
5
PRINCIPI D'ACCIÓ CONTRÀRIA: l'heroi decideix actuar.
N’Ulka, la mare de l’infant picat per l’alacrà, havia demanat que el Consell atorgàs el permís perquè en Tamik anàs a cercar les Pomes d'Or que podien salvar la vida del nin petit i que això també li servís per realitzar el pas a home en cas d’èxit. Després d'un curt debat i en vista que no veien cap altra possibilitat, accediren a la petició.
6
PARTIDA: l'heroi se'n va de casa.
“Com més aviat emprengui la marxa més aviat tornaré – va pensar en Tamik, que estava ansiós per iniciar l’aventura.
7
RECEPCIÓ DE L'OBJECTE MÀGIC: l'heroi disposa de l'objecte màgic
“Jo et donaré una ampolleta plena d'un perfum que enganarà l'olfacte dels cans, que és molt sensible, almenys pel temps que tar-daràs a travessar. Els arribarà una olor que els és coneguda i ni tan sols no es mouran.”
8
DESPLAÇAMENT: l'heroi és transportat, conduït o dut prop del lloc on es troba l'objecte de la seva recerca.
“En Tamik emprengué la marxa cap a la vall de Souli-Ar per un camí que ja coneixia. Havia d'enfilar tot dret cap al mig de les dues altes muntanyes que es veien a  tramuntana.
“Es dirigien ben decidits cap al pas entre les muntanyes de tramuntana.”
9
COMBAT: l'heroi s'enfronta en un combat.
“El petit foner ja ho tenia pensat i ho va fer ràpidament. Va treure el còdol més gros que duia dins el sarronet i el va posar a la bassetja. Quan  el cos del gegant va estar a la distància òptima, voltà la fona tres vegades sobre el cap abans de llançar el projectil.”
10
MARCA: l'heroi rep una marca.
“...li va fer el lliura-ment de les armes que podria dur  com a nou guerrer: una espasa i un escut que estava decorat amb un arbre ple de Pomes d’Or.”
11
VICTORIA: l'enemic és vençut pel nostre heroi.
En Perineu segurament va sentir el renou de la corda, que quan girava feia un xiulet, però no pogué evitar el cop sec del projectil al front. Va caure tan llarg com era d'esquena com a mort. No ho era mort del tot, però havia perdut completament el sentit i estaria una bona estona així.
12
REPARACIÓ: es repara el mal.
“El petit, que ja havia superat la primera crisi produïda pel verí de l’animal, ara estava tranquil. Quan va beure el tassó de suc va fer algunes carusses per l’acidesa del sabor, que no coneixia.
“Tots els qui eren a la cova varen saber que el petit Shabir estava salvat.”
13
RETORN: l'heroi retorna.
“El  recorregut del camí de tornada fins a les murades no li va costar gaire perquè tothom dormia i ell avançava silenciosament.”
14
PERSECUCIÓ: l'heroi és perseguit.
“Organitzaren la persecució. Uns, cap al port per si el lladre volia escapar per mar. Uns altres, cap a la muntanya per si escapava per terra. Cada grup duia cans de caça.”
15
SOCORS/AJUDA: l'heroi és auxiliat.
“Alguns amics de la seva edat l'acompanyarien fins a les primeres costes. Després se'n tornarien al poblat i ell hauria de continuar tot sol.”
16
TASCA DIFÍCIL: es proposa l'heroi una tasca difícil.
“Les Pomes d'Or són de la grossària de les pomes que tu coneixes però tenen una pell més rugosa i sobretot les reconeixeràs perquè tenen el color de l'or.”
17
TASCA COMPLERTA: la tasca és realitzada pel nostre heroi
En Tamik no s’hi va entretenir més i va tornar a l'arbre de les Pomes d'Or a recollir la resta de fruites que se'n volia dur.”
18
RECONEIXEMENT: l'heroi és reconegut.
“Enguany, la gent del poblat de Quasar tenia també una altra obligació. Per això, una vegada que varen haver fet el sacrifici d’un cabrit i una ovella, en agraïment al fet que l’heroi local Tamik havia tornat amb les Pomes d’Or  que havien salvat el seu germanet...”
19
TRANSFIGURACIÓ: l'heroi rep una nova aparença.
També, al seu nom propi, que Tamik va voler conservar, hi afegiren el nom d’Eln Souli-Ar, «l’home que va tornar de la vall de l’argent».
“A partir d’ara seria «Taw-Mika Eln Souli-Ar».”

També és important en la narració el desenvolupament del ritus de la transició o iniciació que fa el jove protagonista Tamik per a convertir-se en home del clan.
«En Tamik s'estava preparant per fer el pas de nin a home. No estava establert quan ni com es feia. Ell ho havia de decidir i pensava fer-ho ben aviat. Però hauria de dur a terme una gesta memorable que el fes créixer en la valoració dels membres del seu poblat.»
Quan als personatges més importants, trobam:
El protagonista: Tamik.
L’auxiliar: la fetillera Kurtina.
L’enemic: el gegant Perineu.
El cap del clan: l’avi Samis.
Altres: familiars, amics, gent del poblat Qua-sar i gegants del poblat de Souli-ar.