"Antoni Vidal segurament havia nascut per a ésser un gran artista... Al cap de pocs anys d'haver acabat els seus estudis a l'Escola de Belles Arts de Palma va establí el seu taller-estudi prop de la costa de la Sang, pregonant que un artista ha de ésser autodidacta.
Aleshores, deixant volar la seva rica i original fantasia, modelà amb argila petites figuretes bategants de vida i moviment, amb una ingenuïtat espontània que les feia encantadores. El seu prestigi s'anà difonent ràpidament per la ciutat....
Cripta Colònia Güell) |
Tres verges sàvies (Branderburg) |
Tots aquests comentaris
arribaren fins el gran mecenes català Comte de Güell, el qual s'interessà
immediatament pel jove mallorquí. La possibilitat de descobrir un jove escultor
que pogués seguir les passes de l'arquitecte Antoni Gaudí o les del
genial pintor Aleix Clapés, l'afalagava. El
noble pròcer decidí ajudar, sense reserves, a Vidal i li feu un encàrrec principesc. El somnis de grandesa del jove escultor
se convertien en realitat.
N'Antoni Vidal es traslladà
a Barcelona on se trobà amb un gran estudi situat en els alts d'una bella casa de la
Rambla de Santa Mònica, i amb tots els mitjans necessaris
per a treballar l'escultura.
Però.... al comte no se li
va ocórrer encarregar al seu nou protegit belles i petites estatuetes, sinó
que, acostumat a les genialitats de Gaudí i de Clapés - per a la glòria de
Mossèn Cinto Verdaguer - encarregà al jove i inexpert escultor mallorquí una
xemeneia monumental de molts de metres d'altura per a les seves possessions
del Garraf; aquesta xemeneia havia de representar tota la grandiositat de
l'Atlàntida de Verdaguer.
Tres verges nècies (Branderburg) |
Començaren els preparatius.
Pujaren grans blocs de pedra a l'estudi i En Vidal inicià els dibuixos de les imatges d'un gran somni, destinat a
convertir-se en pedra....
Passaren els dies i ben
aviat els croquis foren rebutjats pel propi autor i llançats a terra. “
- És un esbós vulgar,
sense cap originalitat. No se m'ocorre res! S'exigeix més de mi del que puc.
El triomf li havia arribat
massa prest i no el podia suportar. Estava desmoralitzat.
Aleshores començà la
tragèdia íntima.
Pel carrer, en els cafès i a
les tertúlies artístiques de Barcelona l'escultor Vidal era la gran promesa, el
jove extraordinari al qual el comte Güell havia encarregat una obra grandiosa. Passaren molts mesos i
encara no havia fet res. En Vidal estava vençut.
Un dia, En Vidal abandonà
per a sempre l'estudi, deixant intactes les pedres granítiques.
Poc temps
després va morir, encara jove, sense haver tornat modelar mai més en la fina argila les meravelloses estatuetes que tant
bé li sortien. Com que no podia viure sense elles, el seu cor
s'emmalaltí i deixà la vida ."
Vidal era un artista d'un talent extraordinari que va morir de tristor causada per l'èxit prematur.
Vidal era un artista d'un talent extraordinari que va morir de tristor causada per l'èxit prematur.
Avui en dia ningú recorda
qui era n'Antoni Vidal, escultor.
Ni és a Viquipèdia ni es
troben fotografies seves a Google.
A la vida, tot ha d'arribar
en el moment oportú per a ser fructífer.
[Història real en versió
resumida de la que es conta en el llibre "La ciutat esvaïda" de
Marius Verdaguer; adaptació realitzada per Pere Carrió a Palma, dia 20 de
març de 2011]
1 comentari:
Incomprendido artista y gran escultor!!
Publica un comentari a l'entrada