23.4.17

LES PLORANERES (II)



NO SABIA SI RIURE O PLORAR


Sempre que vaig assistir a funerals amb ploraneres no sabia si riure o plorar. Pens que això mateix li devia passar al altre gent però com que no ho manifestaven em quedava amb el dubte si només era jo.

Moltes vegades vaig participar en el toc de campanes de dol o difunts perquè era amic d'alguns escolanets de la parròquia del poble. Tocaven dues campanes  amb un ritme lent i pausat. Al final del repicar, el llenguatge sonor aclaria si el mort era un home o una dona. Si era un home, dos tocs i era una dona, tres tocs. No es podia confondre ningú. Quan tocàvem les campanes ens penjàvem a la corda i fèiem cabrioles però les campanes no ho notaven i seguien amb el seu: ding, dong! ding, dang!...;  compassades i lentes perquè era un toc de difunt.  Les campanes també tocaven a mort durant el recorregut  cap al cementeri... Encara que a Algaida el toc acabava quan la gent abandonava el carro dels morts allà on començava el camí cap al lloc sagrat.

Anar a tocar les campanes eren bons moments de la infància que record amb enyorança.

Al respecte de si les ploraneres produïen riure o plorar he trobat dos exemples literaris que en donen la visió dels seus autors:


 El primer és de Josep Maria Espinàs, d’un llibre seu que du per nom “La vella capitana”. Pos aquí el tros que podeu llegir es titula: "Plorar".



El segon està tret de “Memòries d’un vicari general de la Seu d’Urgell, delegat permanent a Andorra. L’autor és Gregori Creus. El paràgraf seleccionat és podria titular: "Riure".

«Sempre he patit molt pel riure. Un dia feia un enterrament to sol a Estavar. Plovia. Hi anaven una espècie de dones ploraneres. Al cementiri, la fossa estava plena d’aigua. Mentre cantava el “Benedictus” una de les dones ploraneres va exclamar, tot plorant: pobret, tan poc com t’agradava l’aigua, i ara que hagin d’enterrar-t’hi. Tothom es va posar a riure, menys un servidor, a qui saltaven les llàgrimes de tant que patia. La gent va pensar que em trobava malament i per això una veïa – el cementiri tocava a les cases – em va portar una tassa de llet, que vaig rebutjar molt delicadament amb un gest i, tot mossegant-me els llavis, vaig marxar tot seguit.»

Ara sé que no era jo tot sol que quan hi havia ploraneres no sabia si riure o plorar.